Kuala Lumpur & Singapore - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Aniek Krimpenfort - WaarBenJij.nu Kuala Lumpur & Singapore - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Aniek Krimpenfort - WaarBenJij.nu

Kuala Lumpur & Singapore

Blijf op de hoogte en volg Aniek

29 November 2013 | Thailand, Ko Samui

Heee allemaal!

Na bijna anderhalve maand weer een keer een update, ik ben net terug uit Kuala Lumpur en Singapore, maar verder is er niet heeel veel speciaals gebeurd hier eigenlijk. Ruim een maand gewoon bijna iedere dag stage gehad, af en toe een tour meegedaan en veel met de meiden hier op stap geweest, samen gegeten, filmpjes gekeken en alles. Ik maak wel nog steeds dingen mee waar ik echt van op kijk haha, ik ben met een paar Indiërs naar Koh Taen geweest en moest ze leren snorkelen, maar het bleek dat de vrouw bang was voor water??? Hoezo ga je dan snorkelen haha, snap sommige mensen hier echt niet. Verder heb ik mn eerste cruise ship day meegemaakt, waarbij er dus een groot cruiseschip naar Koh Samui komt met tussen de 2500 en de 7000 passagiers die allemaal tegelijk een tour willen doen. Heel hectisch maar superleuk om een keer mee te maken, er zitten vooral veel bejaarden op zo’n cruiseschip en die zijn allemaal heel lief haha! Heb dankzij hen mn eerste geld hier verdiend (30 US dollar fooi, jeuj!) en verder gaat alles zn gangetje. In die anderhalve maand ook nog 2 Full Moon Parties gehad, was weer geweldig natuurlijk. Ook waren er een paar mensen uit Someren naar Koh Samui gekomen, superleuk om bekenden te zien en samen met hun te feesten haha :)

Eerlijk gezegd had ik het de laatste dagen voor ik naar KL en Singapore ging wel een beetje gezien hier, het eiland is toch wel heel klein en er gebeurd weinig. Eigenlijk net Asten/Someren, altijd hetzelfde alleen dan wel met strand en lekker weer. Op kantoor had ik het al helemaal gehad, ik kwam steeds niet aan mn schoolopdrachten toe, werd bij alles wat ik aan het doen was onderbroken voor weer iets anders en ik was gewoon een beetje aan vakantie toe. Zes dagen per week werken en maar een dagje weekend went nog steeds niet! Ook begon ik thuis toch wel een beetje te missen, ik was echt blij dat ik er even tussenuit kon en lekker iets anders kon doen. Echt een beetje het backpacken idee weer, zelf je weg zoeken en alles haha het blijft echt geweldig!

Het begon al toen ik aankwam op het vaste land nadat ik de boot vanaf Koh Samui had genomen woensdagavond 20 november. Ik had een hutje op het strand van Don Sak geboekt, een kustplaatsje dicht in de buurt van de pier, en wilde vanaf daar ’s morgens de taxi pakken naar Surat Thani airport. Surat Thani ligt wel nog 80 kilometer uit de kust, dus ik wist niet zeker of het wel zo slim was om eerst in Don Sak te overnachten. En inderdaad, bij de pier zeiden ze dat ik beter gewoon meteen naar Surat Thani kon gaan, dus ben op de pier in de bus gestapt. Ik had eigenlijk geen idee waar ik uit kwam en hoopte maar dat ik ergens een slaapplek kon vinden. Na bijna 2 uur werd ik uit de bus geplukt en bij een kantoortje afgezet waar ik een combi van hotel en airport transfer kon boeken. Ik moest aangeven wat voor hotel ik wou (het goedkoopste natuurlijk) en hoelaat mn vlucht ging. 30 euro betaald en toen werd ik in een tuktuk gezet, na 10 minuten kwamen we bij een hotel aan en kon ik mn kamer in. Eindelijk weer een warme douch en airco op mn kamer! Het hotel was prima, niks van te zeggen, maar toen ik vroeg of ik ergens ook kon eten bleek dat er maar een (echt Thais) restaurant in de buurt was. Ze verstonden daar totaal geen Engels en op de menukaart stond vanalles met varkensdarmen enzo dus ik dacht ik hou het veilig en bestel iets met vis. Ik heb er nog 5x bijgezet ‘no spicy’ maar ze verstonden er overduidelijk echt niks van want ik heb nog noooit iets gegeten dat zo heet was, ging echt kapot!! En om het nog erger te maken zat naast mij een groepje Thaise mannen steeds te kijken en te lachen en spicy te roepen, dus ik wilde me niet laten kennen dus heb alles opgegeten. En vervolgens de hele avond buikpijn gehad.

De volgende ochtend geheel volgens Thaise gebruiken een half uur te laat opgehaald en in een tuktuk naar het vliegveld gebracht, wat nog best wel stressen was want het bleek nog 3 kwartier rijden te zijn. Eenmaal bij de douane kreeg ik een iets minder leuk verrassing: 8000THB (200 euro) boete!! Het bleek dat ik na 90 dagen Thailand eigenlijk een soort visarun had moeten doen, mijn visum is namelijk wel een jaar geldig, maar niet een jaar aan een stuk. Na 3 maanden moet je even een weekendje het land uit en dan mag je weer terugkomen, met mijn visum dus in totaal een jaar. En dat had ik dus niet gedaan, dus of ik even ter plekke 8000THB wilde lappen, 500THB (12,50) per dag dat je over je visum heen zit. Lekker begin van mn reisje dus, maar wel heel fijn dat ik er nu achter ben gekomen in plaats van aan het eind van mn stage, als ik in totaal 80 dagen over mn visum heen zou zitten (1000 euro dus!!). Ik heb maar geprobeerd om het snel van me af te zetten en gewoon te genieten, wat ook goed is gelukt.

In Kuala Lumpur aangekomen ben ik meteen de stad gaan verkennen, eerst naar Chinatown en de Central Market waar je lekker rond kan lopen tussen allerlei kraampjes enzo. Daarna naar Bukit Bintang, een soort van Times Square met veel lichtreclames en shopping malls en alles! Supermooi versierd allemaal al in kerstsfeer, en heel veel leuke winkelsss :D Echt heerlijk om in een stad te zijn waar je vanalles kan doen, na zo lang op een eiland te hebben gezeten. Meteen flink gaan shoppen en daarna met Leonie afgesproken, een meisje uit mn klas die daar stage loopt. We zijn op Jalan Alor gaan eten, een straat die eigenlijk een groot terras is en waar je overal heel goedkoop en lekker kan eten. Daarna gaan borrelen op Changkat, een soort van bar street waar het altijd ladies night is :) Iedere avond is daar free flow, gratis cocktail etc voor vrouwen! Perfect om in te drinken dus, maar wij zijn daarna naar huis gegaan omdat Leonie de volgende dag ook gewoon stage had en ik redelijk vroeg op wilde om de stad verder te verkennen.

Leonie woont in een luxe appartement met 3 andere Nederlandse stagiaires in Little India, dus ’s morgens zat ik tussen allemaal Indiërs te ontbijten op de hoek van de straat met iets van een ei achtige wrap met allerlei soorten curry voor 25 eurocent. Je wordt daar als westerling echt aangestaard, ook in de metro etc. kijkt iedereen alsof ze nog nooit blanke mensen gezien hebben. Na het ontbijt ben ik naar de Batu Caves gegaan, grotten die tegen een berg aan liggen waar allemaal beelden enzo in gebouwd zijn, heel mooi om te zien! Wel een flinke trap van iets van 250 treden op, maar dat was het wel waard. Ik ben ook nog de Dark Caves in geweest, waar allerlei zeldzame dieren zouden leven enzo dus dat leek me ook wel mooi, maar toen we er eenmaal binnen waren bleek dat die zeldzame dieren allerlei insecten en kakkerlakken en spinnen enzo waren, hele fijne.. Wel gaaf dat je daar, als alle zaklampen uit waren, echt helemaal in het pikkedonker stond, maar verder was het niet heel bijzonder. Daarna weer naar allemaal malls geweest en het stadspark, heb me lekker uit kunnen leven met winkelen, en ’s avonds weer bij de Indiër op de hoek gegeten met Leonie. Na het eten in het appartement ingedronken en toen op stap in de grootste club van KL, Zouk, waar die avond twee Nederlandse DJ’s optraden (Sunnery James en Ryan Marciano) en we nog een aantal andere Nederlandse stagiaires tegenkwamen. Een hele gave avond gehad, maar de volgende dag had iedereen een kater en hebben we bijna alleen maar op de bank gelegen, om 4 uur even een ontbijtje bij de Subway gehaald en toen weer de bank op.

’s Avonds toch maar de stad in gegaan, we zijn bij de Petrona Towers geweest (supermooi ’s avonds!) en daarna weer naar Changkat om gratis te drinken. Bij Zouk kwam die avond Nicky Romero, ook een Nederlandse DJ, die de nr 7 van de wereld is! Daar wilden we dus weer heen, maar eenmaa daar aangekomen bleek dat je entree moest betalen om naar die zaal te kunnen waar hij draaide en daar hadden we geen zin in. We hebben nog geprobeerd om ons naar binnen te praten door te zeggen dat we de manager kenden enzo maar het hielp allemaal niet helaas. Toen maar redelijk op tijd naar huis gegaan, maar onderweg kwamen we een Indisch barretje tegen waar we nog even naar binnen gingen. Er was een man aan het optreden maar wij waren echt de hoofdattractie van de avond haha, een voor een kwamen alle Indiërs even naar ons tafeltje om ons een hand te geven of even te proosten. Ze bleven onze glazen bijvullen en wilden allemaal ons leren dansen dus we hebben flink staan swingen met allemaal Indiërs haha, supergrappig om mee te maken maar die muziek moet je alleen niet te lang horen.

De volgende dag had ik de bus naar Singapore, een ritje van ongeveer 6 uur waarbij je koffers superstreng gecontroleerd worden bij de grens, je mag bijvoorbeeld geen kauwgum meenemen ofzo. Toen we aankwamen besefte ik eigenlijk pas dat ik helemaal niks met Marril had afgesproken, bij wie ik zou slapen, ik had geen flauw idee waar ik was en kon ook nergens wifi vinden.. Ik zag wel ergens een groot reuzenrad, de Singapore Flyer, dus ben een metro station ingelopen en daar met de metro heen gegaan met de gedachte dat daar vast wel een Starbucks of McDonalds met wifi zat. En gelukkig inderdaad wifi gevonden en Marril kunnen bereiken. Ze kwam me, samen met haar ouders die ook op bezoek waren, ophalen bij de Singapore Flyer. Toen zijn we naar de Night Safari gegaan in de dierentuin van Singapore, was echt mooi en we hebben daar tot 12 uur ‘s nachts rondgelopen.

De volgende ochtend zou ik naar Sentosa gaan, een aangelegd strand omdat Singapore zelf geen strand heeft, en zou Marril haar ouders een rondleiding geven op de campus van de NUS (National University of Singapore). Uiteindelijk ben ik ook meegegaan met die rondleiding, en ik ben heeel blij dat ik dat gedaan heb!! Echt een supermooie en luxe campus met alles er op en eraan, het is gewoon een complete stad eigenlijk! Studenten hebben heel veel vrij en zijn alleen maar aan het reizen, dus ik heb mijn toekomstplannen omgegooid. Ik wilde eigenlijk mijn tweede stage over een jaartje ook in het buitenland doen, maar ik denk dat ik nu gewoon in NL blijf en ondertussen vollebak ga sparen zodat ik voor mijn master op exchange kan naar Singapore en daarbij meteen heel Zuidoost-Azië kan verkennen! Daar heb ik met mijn stage nu bijna geen tijd voor, terwijl er zoooveel te zien is hier en in alle omliggende landen. ’s Middags zijn we naar de Singapore Botanic Gardens geweest, een heel groot park middenin de stad, maar het lijkt of je kilometers weg bent want je hoort amper het verkeer nog. Daarna lekker sushi gegeten, afscheid genomen van de ouders van Marril en redelijk op tijd gaan slapen.

De volgende dag hebben we amper daglicht gezien want het was tijd om te shoppennnn! Alle winkels zitten daar in malls waar je via de metro binnenkomt, dus je komt helemaal niet op straat. ’s Avonds bij een Dim Sum restaurant gegeten, echt lekker en een keer iets anders! Toen zijn we naar twee lichtshows geweest, bij de Marina Bay Sands was een show met fonteinen en bij Gardens by the Bay iets met een soort kunstbomen haha moeilijk uit te leggen maar wel heel mooi! Daarna zijn we bij een leuk barretje gaan zitten en toen het daar dicht ging hebben we bij een 7/11 wat bier gehaald en zijn we op een brug gaan zitten waar alle studenten altijd goedkoop zitten te drinken. Je ontmoet supersnel allemaal nieuwe mensen daar, en we wilden eigenlijk nog naar een club op de Marina Bay Sands, een soort van boot die bovenop 3 hoge gebouwen ligt en waar je een suuupermooi uitzicht hebt over heel Singapore. Toen we daar aankwamen mochten we van de bewaker niet meer naar boven, en voor de liften had je een speciaal pasje nodig, maar gelukkig konden we met een paar hotelgasten mee sneaken en zijn we toch nog boven geweest. Het uitzicht was nog beter dan verwacht, echt zo mooi! Woensdag nog even snel naar Merlion Park geweest waar het Merlion beeld staat, een kop van een leeuw met het lijf van een vis, de mascotte van Singapore, en toen was het alweer tijd om afscheid te nemen.

Ik heb echt zo genoten van die steden, zo fijn om weer even in een iets grotere plaats te zijn en vooral ook om weer even de westerse cultuur te hebben! Kuala Lumpur is echt een mixje van vanalles, maar Singapore is helemaal westers en ook zo mooi en schoon en alles! Zou daar echt graag gaan studeren :) Plus ik ben nu weer helemaal opgeladen voor mijn laatste maandjes stage. Heb nog superleuk nieuws (voor mij dan haha): ik mag eerder stoppen en nog rond gaan reizen!!! Omdat ik zoveel overuren maak zit ik al veel eerder aan de 800 verplichte uren die in mijn contract staan. Als ik tot en met 17 januari zou werken maak ik 125 overuren, en om dat te compenseren mag ik een week eerder stoppen en krijg ik dus mijn PADI Open Water (duikcursus). Ben nu al plannen aan het maken voor waar ik allemaal heen kan gaan die week, waarschijnlijk wordt het eerst Koh Tao, dan Koh Phi Phi en dan via Bangkok een week naar Cambodja!! Kan niet wachtennnn :D

Sorry voor dit mega lange verslag haha maar had een hoop te vertellen! Foto’s volgen binnenkort op facebook!

Heel veel liefs from sunny Samui, xxxx

  • 29 November 2013 - 19:49

    Karlijn:

    Super leuk verhaal weer Aniekske!! Jaloers jaloers...
    Geniet er nog van daar he! Maar dat doe je zo te horen ook goed ;)

    kusjesss uit Asten

  • 03 December 2013 - 05:49

    Aniek Krimpenfort:

    Jaaa komt helemaal goed hier! Baal er alleen echt heeel erg van dat ik jou net niet meer zie voor jij op avontuur gaat haha.. Maar we skypen binnenkort weer!! Tot snel schattie xxxx

  • 04 December 2013 - 10:45

    Eva:

    Superchill Aniek!! Marc is vanaf maart ook 3 maanden in Singapore en nu ik je verhaal zo lees wil ik er wel graag heen! Alleen ff kijken of ik dat geld ook nog bij elkaar krijg gespaard aangezien ik al 2 weken naar Zuid-Afrika ga haha. Geniet er nog van want het is alweer bijna voorbij! X

  • 04 December 2013 - 11:06

    Aniek Krimpenfort:

    Aah ja daar ga jij nog heen idd, supergaaf Eva!! Singapore is echt een geweldige stad, heeel modern, westers, schoon en groot. Voor mij was het vooral een heel groot contrast met Thailand, en zeker met zo'n klein eilandje haha. Qua cultuur is er alleen eigenlijk niks, maar je kunt er wel heel goed shoppen en uitgaan als je iig genoeg geld hebt (ik heb nu niks meer :p). Maar zeker een aanrader! En idd, de tijd vliegt hier, vandaag over 7 weekjes sta ik alweer op Dusseldorf Airport... xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Samui

Aniek

Actief sinds 24 Juni 2013
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 7140

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2013 - 22 Januari 2014

Thailand 2013/2014

Landen bezocht: