Farangs, bodysnatchers & good money! - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Aniek Krimpenfort - WaarBenJij.nu Farangs, bodysnatchers & good money! - Reisverslag uit Ko Samui, Thailand van Aniek Krimpenfort - WaarBenJij.nu

Farangs, bodysnatchers & good money!

Blijf op de hoogte en volg Aniek

13 September 2013 | Thailand, Ko Samui

Hi allemaal!

Weer even een update vanuit Thailand, alles gaat nog steeds helemaal goed hier! Ben nu al ruim 5 weken weg en ik begin steeds meer aan het Thaise leven te wennen. Ik begin me steeds minder toerist te voelen en steeds meer ‘farang’, een buitenlander die in Thailand woont. Ik merk dat het Engels praten me steeds beter af gaat, op zich was Engels nooit echt een probleem maar het voeren van gesprekken gaat steeds makkelijker en vloeiender.

Ik heb er hier een beetje een sport van gemaakt om iedere dag zo goedkoop mogelijk te eten, als je naar de echte Thaise tentjes gaat kost het letterlijk bijna niks! In die restaurantjes zitten verder wel alleen maar Thai, maar de eigenaars vinden het volgensmij altijd super leuk als er een keer een buitenlander komt. Ze zijn altijd heel erg vriendelijk, willen alles voor je doen en lachen altijd! Niet voor niks het land van de glimlach dus. Ik heb vorige week heerlijk Thais gebbqt voor nog geen 3 euro, alles inclusief! Vanaf nu is mijn dagelijkse budget 250THB (ongeveer €5,75) voor lunch en avondeten, wat je makkelijk haalt zelfs met drinken erbij.

Ik ben superblij met mn scootertje, rij overal heen en ik begin ook steeds meer de rijstijl van de locals over te nemen. Weet iet of dat positief is haha maar overal links en rechts tussendoor zigzaggen gaat in ieder geval stukken sneller dan netjes achter de auto’s blijven. Mocht er een keer een ongeluk gebeuren dan is er nog niks aan de hand, van wat ik gehoord heb staan er meteen 20 man om je heen om je te helpen. Niet alleen omdat de Thai gewoon supervriendelijke mensen zijn, maar vooral omdat ziekenhuizen hier commissie geven! Echt zo raar, als je iemand naar het ziekenhuis brengt krijg je daarvoor betaalt! Hoe erger de verwondingen hoe hoger de commissie, dus als je iemand half dood van straat plukt en bij een ziekenhuis afzet kun je daar flink aan verdienen. Er zijn zelfs mensen die hier hun werk van maken: ze rijden rond in witte open trucks met zwaailichten, een soort jeeps die niks weghebben van ambulances. Het is ook niet hun doel om mensen te verzorgen, ze hoeven er alleen maar als eerste bij te zijn als er een ongeluk gebeurd en ervoor te zorgen dat ze de gewonde in kunnen laden. Mensen in deze trucks worden serieus bodysnatchers genoemd haha, want zelfs voor doden krijg je betaald bij het afleveren.

Wat werken betreft; mensen zijn hier al blij als ze ook maar iets op een dag gedaan krijgen, als je langs winkeltjes loopt liggen de eigenaars vaak gewoon binnen te slapen of zitten ze met een groep te eten ofzo. In alle restaurants waar ik tot nu toe geweest ben is veeel meer personeel aan het werk dan nodig, ze staan met zn vijven achter de bar een beetje te praten en te eten en doen verder niet veel. Ook weer heel anders dan in Nederland, waar juist zo min mogelijk personeel ingepland wordt!

Maargoed, bij mijn stagebedrijf gaat het niet heel anders, Ron is al tevreden als ik een paar mails beantwoord of reserveringen maak. Ze noemen het al een ‘good day’ als er niet te veel stress is en alles lekker makkelijk gaat. Helaas heb ik ook al een paar ‘bad days’ meegemaakt, wat echt een drama is. Alles gaat nog chaotischer als normaal, niemand weet wat ie moet doen en alles loopt door elkaar. Ron is chagrijnig en niemand krijgt iets voor elkaar, op zulke dagen zit ik vaak alleen maar te wachten tot ik weer een opdracht krijg. Ik heb het dus niet heel druk, wat eigenlijk wel mooi uit komt want ik kan vollebak aan school werken. Nerdje als ik ben lig ik al 3 weken voor met mijn marketingplan, ik wil nu het liefst zo veel mogelijk in zo weinig mogelijk tijd doen, omdat de tweede fase van mn plan een stuk drukker wordt. Dan moeten er interviews en enquetes gehouden worden en ik weet nog niet helemaal hoe dat allemaal ingepland wordt dus ik wil ruim de tijd hebben.

Die enquetes zullen trouwens wel prima te doen zijn, aangezien er aan de gasten al enquetes uitgedeeld worden na de tour. Ik hoef ze alleen een beetje aan te passen zodat al mijn vragen er ook mee beantwoord worden en hoef dus niet zelf de straat op :) Maar daarnaast krijg ik ook een opdracht vanuit mijn stagebedrijf die weer losstaat van het marketingplan voor school en het meewerken, ik moet een question/answer pagina voor de website ontwerpen. Op zich heel leerzaam, je moet bij alles bedenken onder welk onderwerp het valt en welke vragen klanten eventueel nog meer kunnen hebben, en hoe alles logisch vindbaar is. Heb genoeg te doen dus! Gelukkig worden mijn weken vaak doorbroken met tours, vorige week weer naar Koh Taen geweest wat altijd supermooi is, en deze week op woensdag een private tour naar het Ang Thong National Marine Park en vrijdag een private Island Safari!

De tour naar het Marine Park was echt super! We hadden een group van 8 Australiërs die een privétour hadden geboekt, dus een speedboat voor hun alleen. De groep komt al ruim een week bij ons om te duiken enzo, zijn allemaal avontuurlijk en doen nergens moeilijk over. Samen met David, hun vaste duikinstructeur, ging ik met ze mee snorkelen en kayaken. Ik dacht dat het snorkelen bij Koh Taen al mooi was, maar wat je hier zag.. echt niet normaal! Zoooveel verschillende vissen, super felle kleurtjes allemaal, sommige leken net lichtgevend! Heel veel annemonen gezien, krabbetjes in van die gedraaide huisjes in allerlei kleuren en zee-egels met kleurtjes en stekels van bijna een halve meter lang. Ook scholen van duizenden vissen die in één lange stroom zwommen en allemaal precies hetzelfde bewogen, alsof ze allemaal door iets aangestuurd werden ofzo echt raar! Ze versnelden op precies hetzelfde moment, maakten bochten op hetzelfde moment en bewogen hun vinnen zelfs precies tegelijk! Echt gaaf om te zien, leek een beetje op die vissen die de weg wijzen in Finding Nemo haha. We hebben ook in allerlei grotten gesnorkeld waar je echt stukjes moest duiken om er te kunnen komen, en waar het ook meteen een heel stuk kouder was dan op andere plaatsen.

Daarna de beste maaltijd gehad sinds ik hier ben aangekomen, verse baracuda die een paar uur geleden gevangen was met heerlijke sausjes en kruiden, verse krab en grote gemarineerde en gefrituurde garnalen, echt top! Na de lunch zijn we gaan kayaken en ondertussen begon het te regenen. Het was de hele dag al dreigend bewolkt maar toen we eenmaal in onze bootjes zaten barstte de hel los. Gelukkig is het zeewater hier altijd rond de 30 graden dus echt koud krijg je het niet, maar dat was daarna tijdens de terugreis wel anders. Iedereen aan boord vond het prachtig als de schipper zo wild mogelijk vaarde, recht tegen de golven in zodat je meters op en neer stuitert en alles en iedereen aan boord kletsnat wordt. Op het begin was dat stunten allemaal wel leuk, maar na een uurtje was het gewoon ijskoud en het regende nog steeds superhard. Zo hard zelfs dat je de andere eilanden niet eens meer kon zien! Echt raar want in en om het Marine Park liggen rond de 80 eilanden, waarvan Koh Samui de grootste is. Zelfs als je nog geen 100 meter van de kust was zag je bijna niks, alleen het strand en een paar palmbomen terwijl daar achter best hoge heuvels zijn die je normaal altijd ziet.

Eenmaal weer aan land was het niet veel beter, het goot nog steeds en begon ook te onweren, en ik moest nog 20 minuten met de scooter naar huis. Tijdens zo’n noodweer liggen er hier plassen waar het water tot boven je enkels staat, geweldig natuurlijk voor zo’n ervaren scooterrijder als ik… Nog leuker wordt het als tegemoetkomende auto’s door die plassen rijden en je een hele golf water over je heen krijgt. Iedere regendruppel voelt alsof iemand je met een vorm aan het prikken is en voor het eerst sinds ik op Samui ben had ik echt behoefte aan een hete douche en warme chocomel, beetje jammer dat ik alleen koud water heb in mn appartement. Onderweg een lekker zakje oplos-chocomel gekocht, en eenmaal op mn kamer bleek dat ik het zo koud had dat de douche toch warm aanvoelde, jeuj. Deze week merk ik voor het eerst sinds ik in Thailand ben dat dit het regenseizoen is, ik heb wel buien gehad tijdens het reizen in Bangkok en Chiang Mai, maar die waren meestal binnen 20 minuten weer over. Hier heb je ook wel van zulke buien, maar heb nu al een paar keer urenlange stortregen meegemaakt waarna alle straten net riviertjes zijn en veel winkels en restaurants enzo blank staan. Gelukkig ligt mijn kamer op de 1e verdieping dus ik heb nergens last van :)

Donderdag tijdens stage weer een enorme stortbui meegemaakt, zo erg dat zelfs alle stroom uitviel. Gelukkig werd het iets minder toen ik klaar was met werken en kon ik redelijk veilig thuiskomen maar ik was wel nog steeds helemaal doorweekt. ’s Avonds rustig een filmpje aan het kijken toen weer ineens alle stroom uitviel! Na n paar minuten knipperde alles weer aan, alleen een stuk minder fel dan normaal. Ook de ventilator draaide nog maar heel zacht. Weer n paar minuten later gingen de lampen weer een voor een uit, behalve mn nachtlampje. Mijn laptop en telefoon bleven gewoon opladen en de ventilator draaide ook zachtjes door, terwijl de rest van het eiland zwart was. Lekker betrouwbaar dus die elektriciteit hier, en echt apart dat het bij mij wel (deels) blijft werken!

Vandaag de Island Safari gehad, was superleuk! Alles gezien van Koh Samui zelf, zoals Hin Ta en Hin Yai, Grandfather en Grandmother Rock (foto’s staan op fb dan wordt duidelijk waarom ze zo heten), een gemummificeerde monnik, een beeldentuin, klinkt saai maar was heel mooi, een monkeyshow en nog wat meer dingen, in ieder geval een mooi dagje gehad! Ik ben zelfs gezegend door een boeddhistische monnik, je kreeg heilig water met een soort bosje takken over je heen gesprenkeld en daarna kreeg je een armbandje. Om de een of andere reden kreeg ik er twee, een voor boyfriend en een voor good money, dus daar hoef ik me in ieder geval geen zorgen over te maken :) Daarna nog lekker offroad door de jungle en over de heuvels van Samui, altijd leuk en supermooi uitzicht!

Nu zit ik in een klein dorpje, Fisherman’s Village in Bophut, waar alles een beetje in originele Thaise stijl is gebleven. Heel gezellig dorpje waar op vrijdagavond altijd een ‘walking street’ is, een soort braderie met overal muziek, heel veel eetkraampjes met allemaal Thaise gerechten, en de gebruikelijke rommel als accessoires, goedkope kleding en andere frutseltjes.

Met mn social life gaat het ook een stuk beter dan de eerste twee weken, afgelopen zondag een top avond gehad met twee Ierse meisjes die toevallig bij ons een tour geboekt hadden. Wist niet dat je hier in Chaweng zo goed op stap kon, was echt superleuk! Verder gezellig met wat mensen wat gedronken deze week, en met de Ierse meisjes morgen weer op stap. Ze gaan volgende week naar Koh Phangan waar donderdag de Full Moon Party weer is en ze hebben genoeg plek over in hun hotel! Dat betekent nog een Full Moon voor mij, yesssss nu al zin in! Verder hoorde ik van de Australiërs met wie ik een tour had gedaan dat er in een hotel hier in de buurt 4 stagiaires werken, dus meteen dat hotel maar een mailtje gestuurd!

En nog meer goed nieuws: papa komt zeker langs! Vlucht en hotel zijn geboekt, heb vrijgevraagd op stage, dus alles is geregeld voor over een maandje :) Mocht er verder iemand tijd en geld over hebben dan ben je natuurlijk van harte welkom!!

Liefssss uit Thailand!

  • 13 September 2013 - 17:20

    Angelique:

    He heerlijk weer je reisverslag! Altijd leuk om te lezen, en super dat je zo uitgebreid schrijft! Klinkt allemaal erg gezellig en interessant! Veel plezier en succes natuurlijk!
    Groetjes Angelique

  • 14 September 2013 - 11:08

    Thijs En Toos Reijnders:

    Ha Aniek,
    Prachtig om je zo te (kunnen) volgen. Aan de foto's te zien, te lezen uit de verhalen en de geweldige avonturen die je daar mee maakt, kunnen wij wel concluderen dat je het daar goed naar je zin hebt. Jij redt je daar wel tot begin volgend jaar. Ook wij zitten nu in de regenperiode, alleen wordt het er hier wel steeds kouder bij (heet hier herfst geloof ik ... ;-). Geniet er vooral heel veel van want het is voorbij voordat je het in de gaten hebt. Ennuh ... vooral blijven schrijven en foto's sturen.
    Groetjes, Thijs en Toos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Ko Samui

Aniek

Actief sinds 24 Juni 2013
Verslag gelezen: 472
Totaal aantal bezoekers 7152

Voorgaande reizen:

07 Augustus 2013 - 22 Januari 2014

Thailand 2013/2014

Landen bezocht: